سیستم های ضد نظارتی


نظارت مشاهده رفتار ها ،فعالیت ها،یا سایر اطلاعات متغیر درباره افراد ، مکان ها ، و اشیاء به منظور کسب اطلاعات ، اثرگذاری ، مدیریت راهبردی ، یا محافظت آنها می باشد . این عمل می تواند شامل مشاهده از راه دور توسط تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین های مدار بسته ، یا رهگیری اطلاعات منتقل شده به شکل الکترونیکی باشد و همچنین می تواند شامل روش های ساده و یا بدون استفاده از فن آوری از قبیل عوامل جاسوسی انسانی و یا رهگیری پستی شود .
دو نوع کلی از نظارت وجود دارد ، نظارت فیزیکی و نظارت فنی ، نظارت فیزیکی توسط اشخاص انجام می شود . این تنها راهی است که هدف انسانی می تواند به شکلی مداوم در یک بازه زمانی گسترده مورد مشاهده قرار گیرد . این روش به منظور ایجاد پوشش نظارتی کامل می تواند با شیوه های دیگر ترکیب شود . و ممکن است توسط ماموران قانون نیز مورد استفاده قرار گیرد . این شکل از نظارت نیازمندمهارت هایی خاص می باشد . صرف نظر از روشی که برای تعقیب هدف مورد استفاده قرار می گیرد ، شخص ناظر باید قادر باشد تا اقدامات ضد نظارتی را در حال حرکت ، رانندگی ، و در همه اشکال حمل و نقل مورد استفاده ، پیاده سازی کند . به منظور اجتناب از شناسایی ، شخص یا تیم ناظر نباید در دیدرس مستقیم هدف مورد نظارت قرار داشته باشد .
نظارت فنی از نظارت فیزیکی متداول تر است . این نظارت بر مبنای استفاده از ابزارها و فن آوری ها به منظور مشاهده و ضبط فعالیت های هدف می باشد . با استفاده رو به گسترش ابزارهای مخابراتی از قبیل تلفن ها تلفن های همراه ، پیجر ها ، اینترنت ، فکس و... نظارت فنی منبع اصلی جاسوسی از فعالیت های روزانه هر فردی می باشد . علاوه بر ان ، این روش از ابزار های فنی به منظور ذخیره سازی ، مستند سازی ، و مشاهده یک حرکت خاص از هدف مورد نظر ، مکالماتش ، یا سایر فعالیت های آن بهره می برد . این فرآیند شامل استفاده از ابزار های شنود در خانه خودرو ها ، مشاهده فعالیت های اینترنتی ، ویدئو های حاصل از تلویزیون های مدار بسته ، ردیابی وسایل نقلیه ، ابزار های دید درش ب ، و سایر موارد می گردد .
نظارت برای دولت ها و مجریان قانون به منظور ایجاد کنترل اجتماعی ، تشخیص و مشاهده تهدید ها ، و جلوگیری از فعالیت های جنایی و خرابکارانه ، بسیار سودمند است .
هرچند که بسیاری از حقوق شهروندی و گروه های حفظ حریم خصوصی ، معتقد هستند که اجازه دادن به افزایش نظارت دولت بر شهروندان جامعه در نهایت منجربه محدودیت شدید یا از دست دادن کامل آزادی های فردی خواهد شد .
تایید یک سیستم نظارتی در اغلب موارد می تواند مشکل باشد . این کار معمولا با تایید یک سیستم نظارتی در اغلب موارد می تواند مشکل باشد.
این کار معمولا با تعیین این که آیا سیستم نظارتی در محل وجود دارد . یا خیر انجام می پذیرد . برای این منظور ، سیستم نظارتی ، بر اثر لو رفتن چنین سیستمی ، تصور کند که هدف مورد نظارت درگیر یک فرایند ضد نظارتی شده است .
ممکن است دچار فریب خوردگی در نگرش خود شده و باور کند که هدف مورد نظر در حال انجام فعالیت های غیر مجاز می باشد . در بیشتر موارد متصدیان سیستم های نظارتی در صورت رسیدن به این باور که توسط هدف مورد نظارت مورد شناسایی قرار گرفته اند . از نظارت صرف نظر خواهند کرد . در وضعیت های دیگر گروه های نظارتی ممکن است نظارت خود بر روی هدف راحتی در صورت شناسایی ، حفظ کنند . (نظارت آشکار ) . برای نمونه واضح است که نظارت توسط پلیس در برخی مواقع برای ترساندن اهداف ، به عنوان بخشی از عملیات جنگ روانی می باشد . که معمولا به منظور خنثی سازی هدف از طریق ایجاد ترس و بدبینی انجام می شود .
اصطلاح "ضد نظارت" به اقدامات انجام شده به منظور شناسایی سیستم های نظارتی گفته می شود که می تواند برای مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد . می توان با استفاده از چنین اقداماتی سیستم نظارتی را به گونه ای طراحی و پیاده سازی نمود . که به راحتی توسط اهداف مورد نظارت شناسایی نگردد . علاوه بر ان می توان از وجود سیستم های نظارتی در مکان های مورد نظر که به دلایل امنیتی نباید در ان ها سیستم های نظارتی وجود داشته باشد . یا بنا به مسائل اطلاعاتی و اقدامات جاسوسی ممکن است توسط دشمن یا رقبا سیستم نظارتی مخفی در ان ها قرار داده باشد . مطلع شده و برای جلوگیری از فعالیت نظارتی آن ها اقدام کرد . در اغلب موارد سیستم های ضد نظارتی مجموعه ای از فعالیت ها را به کار می برند که در صورت پیروی از آنها خطر نظارت کاهش می یابد . همچنین با به کار بستن این روش ها می توان سیستم نظارتی را به گونه ای طراحی و پیاده سازی نمود . که احتمال شناسایی آن توسط اهداف مورد نظارت قرار گرفته ، کاهش یابد . سیستم های ضد نظارتی ممکن است از روش های الکترونیکی از قبیل جاروب باگ که فرآیندی به منظور شناسایی ابزارهای نظارتی مانند ابزار های شنود مخفی ، و ابزارهای نظارت دیداری می باشد . برای خنثی نمودن تلاش های ناخواسته کلاهبرداران سایبری در دسترسی به لوازم کامپیوتری برای مقاصد ناپسند مختلف استفاده نماید.

چرا سیستم های نظارتی مهم هستند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا سازمان ها تمایل به جاسوسی از یکدیگر دارند . تشخیص آماری این که چه مقدار از دولت ها و اشخاص قربانی نظارت غیر قانونی وناخواسته هستند . دشوار است . شواهد نظارت اغلب به منظور اجتناب از تبلیغات یا در برخی موارد ، هشدار دادن به جاسوسان از بین می روند . بیشتر سازمان تاثیر می گذارد . بی اطلاعا هستند . در ادامه تنها تعداد اندکی از نمونه ها به عنوان دلایلی برای به کار بردن سیستم های ضد نظارتی آورده شده است .

نمونه های شرکتی و تجاری :

1-محصولات و طرح های جدید . محافظت از اسرار تجارت.
2-سازمان دهی مجدد طرح ها از قبیل ادغام ها و تصرفات
3-مشکلات قانونی شرکت
4-مذاکرات اتحادیه کارگری و استراتژی های گفت و گو
5-محافظت از اطلاعات مالی
6-جاسوسی های صنعتی از سایر شرکت ها یا کشور های
7-جاسوسی از کارکنان داخلی
8-محافظت از اشخاص بسیار مهم

(نمونه های نظارتی)

9-محافظت از رهبران دولت
10-محافظت از جزئیات تحقیقات از جرایم سازمان یافته
11-محافظت از هویت ماموران مخفی
12-اطمینان از این مجرمان مواد مخدر بی اطلاع از حملات و تحقیقات هستند.
13-محافظت از اشخاص در برنامه حفاظت از شاهد

(نمونه های دولتی)

14-تامین امنیت ارتباطات
15-مذاکرات سیاسی
16-محافظت از رهبران سیاسی
17-محافظت از طرح ها و اطلاعات سیاسی و نظامی
18-توسعه فن آوری های پیشرفته
19-تامین امنیت سفارت خانه ها
20-بررسی فعالیت های تروریستی

آیا دستگاه های جاسوسی در دسترس هستند؟

ابزارهای نظارتی اغلب به عنوان افسانه در نظر گرفته می شوند یا محصولاتی که تنها برای جاسوسی های مخفی دولتی فراهم هستند . هرچند از آن جایی که فن آوری جهان به پیشرفت خود ادامه می دهد . ابزارهای نظارتی با کیفیت بالا به آسانی توسط بازار تجاری خریداری می شوند . و حتی می توانند محصولات خانگی متداولی باشند . یک مانیتور کودک یک سیستم نظارتی کامل و عالی می باشد . که قیمتی کمتر از 50 دلار دارد و می توان آن را در بالای سقف قرار داد . زیر میز های اتاق کنفرانس ، پشت یک میز کار ، یا در یک کیف دستی ، یک دوربین با لنز روزن های با کیفیت بالا می تواند در بازار آزاد با قیمتی کمتر از 100 دلار خریداری شود . توجه به این نکته مهم است که همان طور ارزش اطلاعات محافظت شده افزایش می یابد . پتانسیل تهدید و هزینه فن اوری نظارتی موجود نیز افزایش می یابد . جنایتکاران خطرناک می تواندد به آسانی پیدا شوند . و از تجهیزات شنود پیشرفته استفاده نمایند . در نهایت این مسئولیت رهبری سازمان و متخصص امنیتی است که ارزش اطلاعات را در توسعه یک استراتژی امنیتی تعیین نماید .

مقابله با الکترونیکی با سیستم نظارتی:

بیشتر سیستم های نظارتی اطلاعات ، داده ها ،ویدئو، یا صدا را از طریق هوا با استفاده از امواج رادیویی منتقل می کنند . روش مقابله استاندارد با چنین سیستم هایی استفاده از یک دریافت کننده به منظور ردیابی چنین امواجی می باشد . ابزارهای ردیابی حرف های بسیار گران بوده و کار کردن با آن ها نیازمند دارا بودن دانش کافی از امواج رادیویی می باشد . ردیابی توسط این ابزارها عاری از خطا نمی باشد . سیستم های نظارتی پیشرفته می توانند به صورت از راه دور خاموش و روشن شده و برخی نیز می توانند فرکانس کاری خود را بر اساس الگوی از پیش تعیین شده ای به سرعت تغییر دهند . تا ردیابی آ نها بسیار مشکل تر گردد . علاوه بر این ها برخی سیستم ها ممکن است به جای ارسال داده ها ان ها را ذخیره نمایند . همچنین هنگامی که تغذیه یک سیستم نظارتی به اتمام می رسد. هنگام ردیابی قابل شناسایی نمی باشد . علاوه بر آن برخی از ابزارها هستند که هیچ بخش فعالی ندارن و سیگنال صوتی را با جذب انرزی الکترومغنناطیسی از محیط پیرامون خود ارسال می دارند . برای نمونه هدیه ای از جنس چوب کنده کاری شده با دست در سال 1945 از طرف شوروی به سفیر ایالات متحده داده شد که در آن سیستم شنودی جاسازی شده بود که از هیچ بخش فعالی استفاده نمی کرد و به همین دلیل این سیستم تا سابل 1952 شناسایی نشد .
تجهیزات بسیار حساسی به منظور شناسایی میدان مغناطیسی ، یا نویزالکتریکی ساطع شده توسط فن اوری کامپیوتری به کار رفته در ضبط کننده های دیجیتالی استفاده می شود . هرچند که اگر در محل مورد نظر لوازمی از قبیل کامپیوتر ها ، دستگاه ای کپی و یا سایر لوازم الکتریکی و الکترونیکی موجود باشد . کار تشخیص بسایر دشوار می گردد . روش دیگری نیز وجود دارد که از دوربین حرارتی به منظور شناسایی گرمای سیستم به کار رفته یا منبع تغذیه آن که ممکن است در یک دیوار یا سقف جاسازی شده باشد استفاده نمایند .

ابزارهای ضد نظارتی :

ابزارهای ضد نظارتی لوازمی هستند که به کمک آنها سیستم های نظارتی مخفی شناسایی می شوند . این ابزارها عموما از روش های الکترونیکی به منظور شناسایی سیستم ها نظارتی از قبیل سیستم های شنود مخفی و دوربین های نظارتی مخفی استفاده می کنند . چنین ابزارهایی برای یافتن موارد زیر سودمند می باشند .
1.دوربین های مخفی ، چه به صورت بی سیم و چه به صورت با سیم
2.ابزارهای ردیابی با استفاده از GPS
3. سیستم های صوتی جاسازی شده
ابزارهای ضد نظارتی بر اساس قابلیت هایی که دارند دارای گستره زیادی می باشند . ارزان ترین این ابزارها به کاربر اجازه می دهد تا لنز دوربین ها را با قدم زدن به صورت فیزیکی در اطراف محیط مورد نظر و جست و جو برای لنزهای موجود با استفاده از آشکار ساز قرار داده شد در دستگاه شناسایی کند . ابزارهای حرفه ای تر و گران تر به وسیله شناسایی انواع مختلف سیگنال های بی سیم کار می کنند . برخی از این ابزارها به کاربر اجازه می دهند تا تصویر ویئدویی که توسط دوربین مخفی بی سیم در حال انتقال است را مشاهده کنند . بسیار مهم است که کاربر از ویزگی های خاصی که برای شرایط خاص مورد نیاز خواهد بود آگاه باشد .

پارامتر هایی که هنگام تهیه یک ابزار ضد نظارتی باید مورد توجه قرار گیرد .

1.شناسایی دوربین های مخفی : این که آیا ابزار تهیه شده دوربین های مخفی را شناسایی می کند ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این شناسایی برای دوربین های با سیم انجام می شود یا دوربین های بی سیم ؟
2.شناسایی سیستم های بی سیم: این که آیا ابزار نهیه شده سیستم های نظارتی بی سیم را شناسایی خواهد نمود . در صورت مثبت بودن پاسخ این شناسایی در چه فرکانس هایی امکان پذیر خواهد بود ؟
3. شناسایی سیستم های صوتی : این که آیا ابزار تهیه شده سیستم های صوتی مخفی را شناسایی می کند ؟
4.شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: این که آیا ابزار تهیه شده سیستم های ردیاب مبتنی بر GPS را شناسایی می نماید ؟
5. گستره شناسایی : بسته به این که سیستم مخفی شده از چه قدرتی برخوردار است و در کجا مستقر شده است . آیا ابزار تهیه شده می تواند ابزار مخفی را شناسایی نماید .
6. نمایش تصاویر ویدئویی : این که آیا ابزار تهیه شده می تواند ویدئوی تهیه شده توسط سیستم نظارتی مخفی را به نمایش در آورد یا خیر؟ این کار برای مشخص نمودن این که سیستم نظارت مخفی در کجا قرار داده شده است سودمن خواهد بود .
7.پخش صدا : این که آیا ابزار تهیه شده می تواند ویدئوی تهیه شده می تواند به کاربر اجازه شنیدن صدای حاصل از سیستم نظارتی مخفی شده را بدهد یا خیر ؟ این کار برای مشخص نمودن این که سیستم نظارتی صوتی مخفی در کجا قرار داده شده است . سودمند خواهد بود .
8. حالت هشدار : این ویژگی به ابزار اجازه می دهد تا هنگامی که سیستم نظارتی جدیدی در محوطه قرار داده شده برای کاربر هشداری صادر نماید.
در ادامه برخی از ابزارهای ضد نظارتی به همراه قابلیت ها و قیمت آنها آورده شده است .
1-یابنده لنز های دوربین های جاسوسی:
شناسایی دوربین مخفی : دارد (با سیم و بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : ندارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: دارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد.
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 79.99 دلار

3-آشکار سازی دوربین مخفی :
شناسایی دوربین های مخفی: دارد
شناسایی سیستم های بی سیم : ندارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS : ندارد
گستره شناسایی : 6 تا 18 فوت
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا :ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 99.95 دلار

4- آشکار ساز سیگنال رادیویی شخصی
شناسایی دوربین های مخفی :دارد (بی سیم )
شناسایی سیستم های بی سیم : دراد
شناسایی سیستم های صوتی : دارد (بی سیم)
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS ; دارد
گستره شناسایی : به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی :ندارد
پخش صدا :ندارد
حالت هشدار: ندارد

قیمت : 199.95 دلار

آشکار سازی GPS و تلفن همراه :
شناسایی دوربین های مخفی : ندارد
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد (ابزارهای مبتنی بر GPS و تلفن همراه)
شناسایی سیستم های صوتی : دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS : دارد
گستره شناسایی : به قدرت فرستنده بستگی دارد
نایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 29.500 دلار

6- آشکار سازی دوربین های نظارتی بی سیم :
شناسایی دوربین مخفی : دارد (تنها بی سیم}
شناسایی سیستم های بی سیم: دارد
شناسایی سیستم های صوتی: دارد
شناسایی سیستم ها مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا: دارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 399.95 دلار

7-آشکار سازی دوربین بی سیم:

شناسایی دوربین های مخفی : دارد (تنها بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: دارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 495.00 دلار

8-آشکار ساز دوربین بی سیم سه باندی:

به صورت همزمان فرکانس های 1.2 مگاهرتز ، 1.4 مگاهرتز . 5،8 مگاهرتز را شناسایی می کند .
شناسایی دوربین های مخفی: دارد (تنها بی سیم)
شناسایی سیسم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی : دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: دارد
پخش صدا: دارد
حالت هشدار: ندارد
قیمت : 899.95 دلار

9- آشکار ساز: CPM-700

شناسایی دوربین های مخفی: دارد (باسیم و بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی: دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار: دارد
قیمت : 2000.000دلار




آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: